Oko nas postoje ljudi koji su puno više suosjećajni od drugih i kojima je puno lakše “ući u cipele nekog drugog”. To su ljudi koji vide, čuju i slušaju drugačije, koji vas mogu razumjeti na drugačiji način – nadići svoja vlastita iskustva i razumjeti sto pričate, kako osjećate i o čemu razmišljate.

Još od ranog djetinjstva osjećala sam svijet oko sebe, na sebi tada neobjašnjiv način. Nisam tada imala s kim to podijeliti niti s kim razgovarati o tome i bojala sam se da me ne bi niti razumjeli jer uvijek su mi govorili da sam preosjetljiva, da se previše brinem za druge i da to nije dobro. No danas, vođena svojom intuicijom, razvijajući svoju empatiju kroz niz edukacija i radionica, duboko sam zahvalna na svom daru koji mi uvelike pomaže u mom radu s ljudima jer mi omogućava da osjetim i vidim ono što se nalazi ispod površine, da osjetim upravo ono što je potrebno kako bi svatko bio shvaćen i prihvaćen baš onako kako to zaslužuje i kako mu je potrebno.

Ljudi s prirodno urođenom empatijom će se svakako prepoznati u ovom opisu i složiti sa mnom da je taj dar ponekad izazov, no ujedno i nešto doista predivno kada naučimo nositi se s njim. Potrebno je naučiti kako iskoristiti prednosti koje vam empatija daruje kako bi prepoznali razliku između svojih i tuđih emocija i razmišljanja.

Predlažem vam nekoliko načina koji će vam pomoći da prihvatite svoj dar empatije i pri tom ostanete emocionalno uravnoteženi;

 

1.   Sebe stavite na prvo mjesto, ne iz sebičnih ili egoističnih razloga već je to način na koji ćete se osnažiti kako bi se mogli nositi, prvo sa samim sobom, a onda i sa svima oko vas. Vaš dar će raditi samo ako ste vi fizički i psihički dobro, u suprotnom nećete imati mogućnosti normalno funkcionirati niti razlučiti da li se radi o vama, ili o drugima. Jedna stara poslovica kaže “Čovjek se ne može izliti iz prazne čaše.”

Provjerite s vremena na vrijeme da li je vaša čaša puna, jer ako nije, postoji mogućnost da će biti ispunjena tuđim potrebama. Kako bi bili najbolja verzija sebe učinite već ovog trenutka nešto što će vam to omogućiti – poput meditacije, joge, šetnje u prirodi, razvijanja kreativnosti kroz neku vrstu umjetnosti ili kreativnih radionica, dovoljno sna, motivirajućih knjiga, provođenja vremena sa  obitelji.

Postavite granice prema drugima na način da ograničite količinu misli i osjećaja koje dolaze od drugih ljudi tako da ih prihvaćate upravo takve kakvi su i da rade najbolje što znaju sa svim znanjima i emocijama koje imaju u danim trenucima, a bez dodatnih zamjeranja, prigovaranja i potrebe da ih mijenjate.

Kada netko želi potvrdu ili odobrenje za svoje postupke, poslušajte ga, no nikada ne govorite što bi vi učinili na njihovom mjestu, jer ima ljudi koji nesvjesno, a ponekad i svjesno, žele svu odgovornost prebaciti na vas ili nekog drugog, kako bi izbjegli svoju vlastitu, u tom slučaju postavite vremensko ograničenje. I nemojte se osjećati kako to činite iz nedostatka ljubavi ili manjka empatije već zato jer ćete na taj načini najbolje pomoći osobi koja vam se obratila, u suprotnom preuzimate tuđe odgovornosti, preuzimate ono što nije vaše i postajete iscprljeni.

Isto tako ograničite svoje vrijeme na društvenim mrežama, medijima i vijestima, jer otuda dolazi jako puno, kako sretnih i veselih događaja, misli i osjećaja, tako i onih drugih ispunjenih tugom, nepravdom i razočaranjem. Kao osoba koja ima razvijenu empatiju skloni ste biti uhvaćeni u tuđe priče kroz svoje vlastite emocionalne potrebe čak i onih ljudi koje ne poznajete.

2.   Otpustite ono što vam više ne koristi i ne podržava vas. Promijenite krug ljudi u kojem se krećete ako vas ne čini sretnima i ispunjenima. Krećite se među ljudima koji će zajedno sa vama slaviti vaše uspjehe, dijeliti sretne trenutke, a ne vas vraćati u krug onih starih događaja i emocija koje ste odlučili otpustiti i zaboraviti. To nikako ne znači napustiti ljude koje volite, koji su vam važni i s kojima ste bliski, već pronaći nove koji će vas inspirirati na drugačiji način.

Kada dijelite trenutke s nekim, iskoristite svoj dar empatije tako da ponudite prihvaćanje dopuštajući svima oko sebe da se osjećaju voljeni i prihvaćeni baš takvi kakvi su, i pri tom ne morate podržavati njihovu situaciju prihvaćajući je kao svoju vlastitu. Pronađite način otpustiti te emocije i riješiti se onog što vas više ne hrani i ne podržava. Osvijestite i osjetite to, i krenite dalje.

3.   Razdvojite svoje vlastite emocije od tuđih. Empatični ljudi često zanemaruju svoje vlastite emocionalne potrebe poistovjećivanjem sa radostima i tugama ljudi oko sebe. Svatko od nas treba podršku i smjernice, no neka to bude kroz otkrivanje svojih vlastitih resursa unutar sebe i pomoću vlastitih talenata i sposobnosti, jer svi ih imamo, samo im trebamo dozvoliti da izađu na površinu.

Osluškujte svoje želje i potrebe, ako želite možete to raditi i sastavljajući svoj tjedni raspored kako bi si lakše fokusirali na ono što je potrebno samo vama, od svakodnevnih obaveza, do nekih rituala koji vas opuštaju i pomažu vam naučiti izdvojiti vrijeme za sebe.

Iako kao empatične osobe osjećate puno više i snažnije tuđu bol, tugu, patnju Ili radost, potrebno je biti emocionalno uravnotežen jer nošenje tuđih emocija, neće nikome koristiti niti biti od pomoći. Empatija je moćan alat koji omogućuje ljudima da se osjećaju povezani i shvaćeni. Umjesto da se iscrpite s tim darom, provjerite da li ste uravnoteženi kako bi bili u mogućnosti ponuditi i pružiti podršku bez napetosti i oklijevanja. Koristite svoj dar kako bi osnažili druge, a pri tom se svakako brinite i o sebi.

Mirjana Petković, Life & Wingwave Coach & Heal Your Life® Trener
Lakoća življenja d.o.o.
www.lakoca-zivljenja.hr
info@lakoca-zivljenja.hr