Nekada sam običavala sve moje drage, zdrave orašaste plodove, sjemenke i brašna čuvati u lijepim, malim staklenim posudama na kuhinjskoj polici, na otvorenom i svijetlom mjestu. Priznajem, još uvijek mi se jako sviđa kako slatko ovo izgleda, ali nažalost, to nije mjesto kamo pripadaju. Sad kad vidim one gole, male oraščiće na policama izložene svoj toj svjetlosti i toplini, stresem se. Jadni orašidi. Jadni VI!

Orašasti plodovi i sjemenke i druge prirodne, zdrave namirnice u sebi sadrže osjetljiva ulja (mono i višestruko nezasićene masne kiseline) koja imaju tendenciju da se užegnu brže nego zasićene masti kada su izložena svjetlosti, zraku i toplini. Užegnuta ulja tvore slobodne radikale, a sada svi znamo da slobodni radikali štete; mogu dovesti do upale, uzrokovati brže starenje, a također su povezani s rakom. Dakle, izbjegavamo oštećenja slobodnih radikala koliko god možemo, zar ne?

Sastavila sam kratki popis namirnica za koje biste mogli biti iznenađeni kad saznate da im je mjesto u čvrsto zatvorenoj posudiu hladnjaku!

                      Svi orašasti plodovi i sjemenke

Lan, sezam, suncokret, bućine golice, konopljine i chia sjemenke, orasi, bademi, lješnjaci, indijski i brazilski orasi, kikiriki, pistaciji,…

Kada kupite sirove, neprženo / neslane orašaste plodove i sjemenke, stavite ih u staklene posude s čvrstim poklopcima i stavite ih u hladnjak. Trajati će nekoliko mjeseci. Ako mislite da ćete ih trebati kroz duži period, stavite ih u zamrzivač na 6 mjeseci do godinu dana.

                                      Maslaci od orašida

Tahini, kikiriki, badem i lješnjak maslaci,…

Očito je da sugeriram kupnju prirodnih maslaca od orašastih plodova bez dodanih sastojaka (šećera, dodanih masti, emulgatora…).

Trebate pohraniti svoje orašaste maslace u hladnjak iz istih razloga zbog kojih je potrebno pohraniti orašaste plodove i sjemenke u hladnjak. Znam da će se neki od orašastih maslaca razdvojiti, ali ako ih snažno promiješate prije nego što ih stavite u hladnjak, trebali bi ostati prilično dobro izmiksani i lako mazivi neko vrijeme. Ako se vaš maslac od orašida stvrdne u frižideru, nije naodmet izvaditi malu količinu van i omekšati ga prije mazanja ili dodavanja domaćem preljevu za salatu.

                                                    Ulja

Pogotovo polinezasićena ulja kao što su laneno, orahovo, sezamovo,…

Lan, sezam, orah i druga polinezasićena ulja treba čvrsto držati zatvorene u hladnjaku. Također, trebali biste znati da se polinezasićena ulja nikada ne smiju koristiti za kuhanje, jer su vrlo reaktivna na toplinu. Umjesto toga, ove vrste ulja je najbolje koristiti kao preljev za salatu ili u smoothijima ili u nekuhanim predjelima kao što je humus.

Napomena o maslinovom ulju: Maslinovo ulje je zdravo mononezasićeno ulje, ali još uvijek vrlo sklono užegnuću. Međutim, može biti van hladnjaka u tamnom, hladnom ormaru jer je mononezasićeno naspram polinezasićenog te je stoga stabilnije. No, trebali biste potražiti maslinova ulja koja dolaze pakirana u tamnim bocama i uvijek budite sigurni da ste čvrsto stavili čep natrag nakon što ste završili sa korištenjem. Čak i maslinovo ulje treba koristiti samo pri niskoj temperaturi kuhanja. Ja koristim kokosovo ulje za većinu mojih kulinarskih potreba.

                                    Cjelovite žitarice

Pošto nisu mljevene, cjelovite žitarice zadržavaju svu svoju prirodnu dobrobit od ulja. To je fantastično za vaše zdravlje, ali isto tako znači da ih ne možete pohraniti u vaš ormar na neodređeno vrijeme. Općenito je pravilo da većina cjelovitih žitarica može trajati oko šest mjeseci u dobro zatvorenoj kutiji / pakiranju na suhom i hladnom mjestu. Ali, ako će se čuvati duže od toga, trebalo bi ih pohraniti u zamrzivač najviše do godinu dana.

                              Brašna od cjelovitog zrna

Još je važnije spremiti brašna cjelovitih žitarica ispravno jer se brže pokvare od cjelovitih žitarica koje su neobrađene. To se događa zbog toga što je njihov zaštitni sloj razbijen što omogućuje da kisik dopre do svih dijelova zrna i brže oksidira. Iz tog razloga, brašna od cjelovitog zrna trajati će samo oko 1-3 mjeseca na hladnoj mračnoj polici ostave i 2 do 6 mjeseci u zamrzivaču.

                               Brašna od orašastih plodova

Bademovo brašno, kokosovo brašno,…

Možda je još važnije spremiti orašasti obrok / brašno odmah u hladnjak, jer (kao što je gore navedeno) zaštitni vanjski sloj je razbijen i stoga ima više površine na orašidima koja je osjetljiva na oksidaciju. Mnoge renomirane trgovine čak prodaju brašno od orašida u hladnjaku. Bilo kako bilo, svakako biste ih trebali spremiti u frižider čim ih donesete kući, ne dulje od šest mjeseci.

Kim D’Eon, holistički nutricionist za huffingtonpost.com / prijevod atma.hr