Tahan halva je originalno turska poslastica, a pravi se od tahana ( samljevenog sjemena susama), šećera ili meda, te biljnoga ulja.
Sezam (susam) je biljka koja raste u tropskim i suptropskim krajevima, najviše se proizvodi u Africi, Južnoj i Srednjoj Americi… Korijen, sjeme i ulje sezama se koriste kao ljekovito sredstvo, i u kulinarstvu.
Sjeme sezam-a sadarži nezasićene masne kiseline, bjelančevine, vitamin E , vitamin B, u formi folne i nikotinske kiseline, te minerale kao što su magnezijum, kalcijum i fosfor.
Sezamovo ulje je bogato antioksidantima, i predstavlja glavno ulje u kineskoj i japanskoj, takođe i u arapskoj kuhinji. Pored u ishrani, koristi se i u kozmetici i kao ulje za masažu.
Sjeme sezama se koristi oguljeno ili neoguljeno. Oguljeno, poprženo sjeme, se koristi za davanje posebnog ukusa jelima. U arapskoj kuhinji uljasti sos sezamovog ulja, sa dodatkom limunovog soka, bibera, bijelog luka i još nekih mirođija, se zove tahini. U pekarstvu se sjeme sezama veoma mnogo koristi za posipanje po kiflama, perecima, itd. U Japanu se pravi Gomesio, od sjemena suzama i morske soli.
Tahan halva je izvorno arapski slatkiš, ali se smatra turskim proizvodom. Popularan je na Balkanu, a u Rusiji se umjesto sjemena sezama koristi suncokret. Originalno se tahan-halva pravi sa medom, ali i sa običnim šećerom, ili sa glukoznim ili fruktoznim sirupom. Može se dodavati vanilija, kakao, te pistacije, lješnici, orasi….

Sarajevo ima dugu tradiciju pravljenja tahan halve, mada je najbolja halva stizala iz Stambola. U Sarajevu ima posebna ulica Halvadziluk, a neki ljudi nose i danas prezime Halvadzije. Najbolja halva je bila u slasticarni “Egipat”, koju su drzali Makedonci.

Med i tahan su izvrsna kombinacija slatke poslastice koja je veoma draga svakome ko to proba.Ukus je super a tek ljekovitost,posebna je priča.Uglavnom svako ko ima probleme s štitnom žlijezdom i hormonima ako proba ovu poslasticu kao lijek, teško da će odustati.Kao prvo zbog toga što godi i ublažava simptome a onda na duže staze stvarno bude vrlo efikasan lijek.
Osobe koje imaju probleme s bronhijama isto tako mu dođe kao eliksir za disajne organe. 

Oni koji boluju od bilo kojeg hepatitisa ili imaju oštećenu jetru bez obzira zbog čega, to mu dođe isto tako dobar unos B vitamina svih vrsta i jačanje imuniteta.

 

SEZAM I KARDIOVASKULARNE BOLESTI

Novo istraživanje pokazuje da je Thanini (sezamova pasta ) sposobna smanjiti krvni marker rizika od kardiovaskularnih bolesti za 39% u samo šest tjedana.

Nažalost u zapadnom svijetu većina ljudi vjeruje da će se zaštititi od bolesti srca pomoću aspirina i statina. Desetljeća intenzivne marketinške  kampanje uvjerija su miljijune ljudi da je jedini način prevencije i smanjenja rizika uzimanje lijekova koji u krajnoj liniji niti ne adresiraju glavni uzrok nastanka kardiovaskularnih oboljenja.

To je jedan od razloga zašto prirodni lijekovi nastavljaju stjecati popularnost. Patentirani farmaceutski pripravci često imaju nuspojave koje su daleko gore i često brojnije od njihvog terapeutskog djelovanja. Na drugoj strani prirodna medicina nema za cilj ovladavanje i/ili suzbijanje simptoma već potiče samoiscjeljenje tijela odnosno uklanja uzroke koji tijelo sprečavaju da se iscijeli. Vrlo često je to samo jednostavna promjena u prehrani. Uklanjanja se nešto ne tako zdravo  i dodaje se hrana s ljekovitim svojstvima.  Zvuči nevjerovatno ? Da, ali prisjetite se da često komplicirani problemi imaju vrlo jednostavno rješenje.

Jedna od najperspektivnijih studija objavljena je nedavno u časopisu Archives of Iranian medicine, a obradila je tradicionalnu ljekovitu hranu baziranu na sezamu poznatu pod nazivom  Ardeh (aka tahini) koja ima sposobnost smanjivanja rizika nastanka kardiovaskularnih bolesti u dijabetičara tipa 2 – skupini čiji je rizik od smrti srčanim udarom uvelike povećan zbog nezdravih omjera količine masnoća u krvi i kronično povišenim šećerom u krvi.
Studija pod naslovom “Ardeh (Sesamum indicum) mogao bi poboljšati serumske trigliceride i aterogene lipidnih parametara u bolesnika s dijabetesom tipa 2: randomizirano kliničko istraživanje”, [i] Studija je obuhvatila  41-nog pacijenta s dijabetesom tipa 2, koji su nasumično podijeljeni u jednu od dvije skupine:  skupina A (Ardeh 28 g / d , n = 21 ) i skupina B ( kontrola , n = 20 ). Pacijenti u skupini A su dobili 28 grama ( dvije žlice )  sezamove paste   uz doručkak , a pacijenti skupine B nastavili sa svojim redovnim doručkom u vremenu od šest mjeseci (energetski sadržaj obroka obje skupine bio je u istom opsegu ).
Pacijentima u obje grupe su na početku studije i nakon prvog testnog perioda od šest tjedana mjereni  krvni tlak, serumske razine ukupnog kolesterola ( TC ), trigliceridi ( TG ), LDL – C, HDL – C, i tzv. aterogeni indeks plazme ( tj. marker rizika od kardiovaskularnih bolesti ) , ( AIP ; log TG / HDL – C ) , TC / HDL – C omjer LDL i / HDL – C omjer .
Nakon testnog perioda od šest tjedna, izvijestili su značajne pozitivne pomake : “Nakon šest tjedana , značajan pad u serumu TG ( 15,3 mg / dl) i AIP ( 39 % ) u skupini  A. Štoviše izmjereno je i neznatno smanjenje u serumu TC, LDL-kolesterola i drugih lipida aterogenih parametara i blagi porast HDL – C. Antropometrijske mjere i krvni tlak su nepromijenjeni  tijekom promatranog razdoblja u obje skupine. “
Na temelju tih obećavajućih promatranja istraživači su zaključili: “Konzumiranje sezamove paste bi moglo imati povoljne učinke u smanjenju faktora rizika KVB u dijabetičara tipa 2”. Imajte na umu da su utvrdili pad od 39% u tzv. markeru rizika od kardiovaskularnih bolesti (aterogenom indeksu plazme AIP), što nije mali učinak za relativno male promjene u prehrani. Treba napomenuti da brand tahini korištenih u ovom istraživanju (Oghab Halva Company) nije imao dodatnih aditiva i ulja. Korišteno je jednostavno samo mljeveno sjeme sezama. Treba biti jasno, da su ovo bili rezulatati ispitivanja lijeka, rezultati poput ovih bili bi emitirani diljem svijeta i lijek bi bio propagiran kao  lijek koji vam može spasiti život .

Sezam je uistinu super zvijezda ljekovite hrane . Konzumiranje 40 grama sezama, ili dvije žlice sezamove paste u nedavnom istraživanju bilo je superiornije u odnosu na Tylenol u smanjenju boli kod osoba koje pate od artritisa koljena .

U ovom trenutku klinička istraživanja na ljudima objavljena u etabliranim medicinskim časopisima otkrivaju da jednostavne promjene u prehrani – tako jednostavne kao dodavanje malo sezamove paste u prehranu jednom dnevno – mogu imati veliki utjecaj na faktor rizika jedne od najsmrtonosnijih bolesti modernog doba. To nam govori da je došlo vrijeme da se ponovno razmotriti što se točno događa pod imenom medicina danas . Lijekovi ne liječe bolest  a s druge strane hrana može biti ljekovita i može nam pomoći u borbi protiv kardiovaskularnih i drugih bolesti.

Recept za pripremu Tahini paste

Vrijeme pripreme: 5 minuta
Vrijeme kuhanja: 10 minuta
Ukupno vrijeme: 15 minuta:
• 5 šalica sezama

• 1 1/2 šalice maslinovog ulja ili biljnog ulja

Priprema:

Zagrijte pećnicu na 350. Tostirajte sezam  5-10 minuta, često ga okrećite  s lopaticom dok ne dobije zlatno žutu boju. Nemojte dopustiti da potamni do tamno smeđe. Ostavite da se ohladi 20 minuta.
Tostirati ga možete i u tavi bez ulja.
Ubacite sezam u multipraktik i dodajte ulje. Miksajte 2 minute. Provjerite konzistentnost.
Cilj je gusta ali tekuća tekstura. Ako je pregusto možete dodati još ulja i miksati do željene gustoće.
Po želji možete dodati i češnjak kako bi ste djelovali i na snižavanje tlaka.

 

Tahini je namaz i umak napravljen od smrvljenog sezamovog sjemena.Ima mnogostruku primjenu pa se može koristiti u pripremi mnogih jela, a i kao samostalna namirnica.Još važnije, pun je esencijalnih vitamina, minerala i aminokiselina.  Prve bilješke o tahiniju nađene su u arapskoj kuharici iz 13. stoljeća. Iz arapskih zemalja proširio se na Indiju, Koreju i Japan.Danas se često koristi u mediteranskoj kuhinji i u balkanskim zemljama.

 

 

 

 

                                                         Bogatstvo hranjivih sastojaka

Tahini je odličan i lako probavljiv izvor kalcija. Jedna porcija tahinija sadrži oko trećine dnevne preporučene doze ovog minerala.  
Kalcij je važan za jačanje kostiju, zubiju i mišića, a istraživanja su ga povezala sa sniženim rizikom od alergija i nekih vrsta karcinoma.  
Tahini je također bogat željezom, magnezijem, kalijem, fosforom i vitaminima B i E.  
Vitamin E zbog svojih antioksidativnih svojstava nosi nadimak “izvora mladosti”.
Pomaže usporiti starenje stanica tkiva i održava mentalnu svježinu i u staroj dobi.
Vitamini B nađeni u tahiniju uključuju B1, B2, B3 i B5. Ovi pripadnici B kompleksa pospješuju rast i diobu zdravih stanica, uključujući crvena krvna zrnca.
Vitamini B također su korisni za ubrzavanje zarastanja ozlijeđenog tkiva i za zdravu moždanui funkciju, uključujući dobro raspoloženje i koncentraciju.  
Tahini je bogat izvor esencijalnih masnih kiselina omega 3 i omega 6. Ove su kiseline važne za zdravlje zglobova, hrskavica, krvožilnog sustava, mozga i kože.
Sezamovo sjeme je bogato aminokiselinom metionin, koja je važan doprinositelj čišćenju jetre od toksina i apsorpciji drugih aminokiselina u organizmu.  
20% sadržaja tahinija tvore proteini, što znači da je bogatiji bjelančevinama od mnogih orašastih plodova.  
Stoga je pogodan kao izvor bjelančevina i biljnih masnoća za vegetarijance i vegane.
Tahini slovi kao afrodizijak, to jest kao sredstvo za dizanje libida, i kao prirodni lijek za erektilnu disfunkciju.  
Ima visoku pH vrijednost, što znači da alkalizira organizam, neutralizirajući učinak kiselih namirnica s niskom pH vrijednosti.
Najnovija istraživanja pokazuju da redovita konzumacija tahinija značajno smanjuje rizik od moždanog i srčanog udara.

Budući da je jedan od sastojaka tahinija, sezamovo ulje, ima visok kalorični sastav, jedite ga umjereno ako ste na dijeti.

Lakoća probave

Tahini je odlična hrana za sve s probavnim smetnjama. Budući da su za njegovu pripremu sjemenke sezama vrlo sitno zdrobljene, tahini se vrlo lako probavlja.

Zbog tog svojstva pomaže i pri probavi drugih namirnica.

Tahini u kulinarstvu

Tahini je često korišten sastojak sirove prehrane. Možete ga jesti kao umak sa sirovim ili pečenim povrćem ili kao namaz na kruhu i pecivima.

Neki ga opisuju kao nadomjestak za  maslac, margarin i namaz od kikirikija,.
Potrebno ga je čuvati u čvrsto zatvorenoj staklenci u frižideru.
Ne ljuštite sezam
Dvije su glavne vrste tahinija: jedan je napravljen od oljuštenog, a drugi od neoljuštenog sezama.  
Bolja je ova druga vrsta, jer neoljušteni sezam ima veću nutritivnu vrijednost.
Umak od oljuštenog sezama lišen je mnogih važnih sastojaka.

Sirov tahini sadrži više nutrijenata od tahinija koji se radi od preprženog sezama.

 

Priprema tahinija

Za tahini su vam potrebni maslinovo ulje i sjemenke sezama.

200g sezama desetak minuta pržite na tavi stalno miješajući, a zatim ga sameljite u blenderu sa 2-3 žlice maslinovog ulja.
Po želji, tahiniju možete dodati i 1-2 žlice limunovog soka i morsku sol, ili kakao, med, vaniliju i čokoladu.

Sirovi tahini sadrži više hranjivih sastojaka, a pravi se na isti način, ali bez prženja sjemenki sezama.

 

 

 

 

                                                             Tahan halva

1/3 hladno prešanog sezamovog ulja

1/3 meda

1/3 mljevenih oraha

Pomiješati sezamovo ulje i med u pastu te dodati orahe. Držati u staklenoj posudi poklopljeno u hladnjaku.

 

 

Hummus

Tahini je ključan sastojak hummusa – zdravog i ukusnog namaza temeljenog na slanutku.

Sastojci:

 1 šalica kuhanog slanutka
 1/4 šalice tahinija
 1/4 šalice maslinova ulja
 2-3 režnja češnjaka
 1 šalica limunova soka

 1 žličica soli

Priprema

Smrvite češnjak i pomiješajte ga sa solju. Ubacite to i ostale sastojke u blender, s izuzetkom limunovog soka i maslinova ulja.

Dobro izblendajte, a na kraju dodajte limunov sok i maslinovo ulje.  Po potrebi, razrijedite vodom preostalom od kuhanja slanutka.
Po želji, dodajte papar, kim ili druge začine. Dobar tek!