U svemu što se radi ili slijedi prema nekom cilju, najvažniji je trud i ono što ponudimo od sebe. Ovisno što se želi i što se daje, takvi su i rezultati. Od yoga prakse do svih aspekata našeg života. Ako se nešto želi polovično dovoljan je površan trud pa će takvi biti i rezultati, za nešto više treba dati više truda.

U yogi se daju vrlo jasne i praktične upute kojih se treba pridržavati na putu duhovnog napretka. Jedna od njih bez koje nema napretka je tapas ili tapasya – metoda samodiscipline, suzdržavanja, strogosti, ponude, pokore. Ona je jedna od najmoćnijih tehnika duhovnog buđenja i pročišćenja.

Kroz tapas se povezujemo sa osobnom odlučnošću i voljom i tada se budi „unutarnja vatra“ koja stvara toplinu kojom se potpaljuju (pročišćavaju) nečistoće.

Tapas je neizostavno etičko načelo yoge i vrlina kroz koju osoba na duhovnom putu prihvaća neku vrstu odgovornosti i strogosti. Dolazi iz sanskritskih korijena riječi „tap“ što znači „gorjeti svim srcem“  raditi punim srcem i „as“ koji znači Ja. Sastavni je dio svake duhovne prakse (sadhane) a može se odnositi na tijelo, um, govor, jezik.

U tome je disciplina važna jer sa njom iskorjenjujemo neke štetne navike i razvijamo nove. Kroz nju sadimo lijepo sjeme koje će u budućnosti proklijati u plod. Zato je posebno potrebna na početku, kada nedostaje i dok nam nešto ne prijeđe u naviku, tako da ona nije uvijek ugodna. Kada vam se npr. ne da nešto napraviti ali znate da je dobro za vas i preporučeno od vaših autoriteta (npr. meditirati), pa unatoč tome što nemate volju ipak napravite – to se zove tapas – extra trud ili napor, koji će s vremenom prerasti u zadovoljstvo.

Praksa yoge može nas privući iz raznih razloga, ali kada se ozbiljnije upustimo u nju vidjet ćemo koliko je mnogo izazova kroz dugotrajnu praksu. Često mogu nastati razne krize uzrokovane nedostatkom posvećenosti, vremena, volje, entuzijazma, pravilnog razumijevanja prakse, neposlušnosti i sl. Odgađanje posebno čini da tapkamo u mjestu i koči duhovni napredak. To upućuje da uvijek treba biti pažljiv i svjestan uma kojem tapas-disciplina nije najdraža. On uvijek traži izgovore, pa ga treba nadmudriti. Zato nas učitelji potiču da napravimo svoju praksu i prođemo kroz krizu upravo sa njom, kao kroz vatru pročišćenja.

Tapas nas također može i „spržiti“ tj. naša vlastita praksa. Ako smo povezani s njom na nezdrav način ona će jačati ego i poticati dokazivanje, uspoređivanje, natjecanje, nadmoć, posebnost (i to vrlo suptilno). To će se odraziti i na druge aspekte života.

 Treba se otvoriti za znanje i uvrstiti dvije važne vrline koje se vezuju uz tapas: vairagya – nevezanost i ishvara pranidhana – ponuda prakse i njenih plodova Božanskom izvoru. Kada ih imamo utemeljene tada je naša praksa bez očekivanja rezultata, kao čin predanosti i devocije. To donosi pravu snagu, odlučnost i zdravi entuzijazam. Možemo zamisliti svoju praksu kao najosjetjiviji cvijet ili biljku koji treba svu pažnju i nježnost, baš kao i prava biljka. Tako se razvija odnos sa njom i sigurno puno više ljubavi i brige.

Bilo što da slijedite, bilo koji program da radite budite svjesni da ste ga prije svega sami odabrali i da gotovo svi proživljavaju slična iskustva i zamke. Kada se odlučite na nešto, budite ustrajni za dugo vremena! Puno više povjerenja daju osobe koje su ustrajne nego one koje su površne, stalno mjenjaju programe i Učitelje. Ovdje dolazimo do duboke teme povjerenja, predanosti i poslušnosti Učitelju, bez čega je teško proći kroz tapas.

Poznati učitelj Swami Sivananda kaže o tapasu:

Cilj tapasje je pročišćavanje, sagorijevanje ili potpaljivanje nečistoća čime se prouzrokuje proces eliminacije, ne u fizičkom tijelu, već u mentalnom i emocionalnom tijelu.  Kroz ovaj proces um i emocije su očišćeni od svih nečistoća, kompleksa i obrazaca ponašanja koji su uzroci bola i patnje.

Tapas je čin pročišćavanja. To ne treba pogrešno shvatiti misleći da znači stajanje bez odjeće u hladnoj vodi ili snijegu, suludo i besmisleno prakticirati samo-suzdržavanje. Kada hoćete eliminirati lošu naviku, što je se više želite riješiti, ona postaje moćnija.  Kada je napustite u budnom stanju, ona se pojavljuje u snovima, kada je zaustavite u snovima, ona se izražava u vašem ponašanju ili se manifestira kao bolest. Ova određena navika mora biti uništena u svom psihičkom korijenu, a ne samo na svjesnom nivou.

Samskare (karmičke impresije, otisci) i Vasane (mentalni obrasci, klice) moraju se eliminirati nekim oblikom tapasje. Psihologija suzdržavanja igra vrlo važnu ulogu u buđenju čovjekovih latentnih moći. U nedostatku pravog razumijevanja moderan čovjek je na žalost prihvatio ideju da je smisao života u osjetilnom zadovoljavanju. Psihologija suzdržavanja je vrlo zdravo-razumna, a nikako abnormalna.

Kada su čula zadovoljena vanjskim zadovoljstvima, komforom i luksuzom, mozak i živčani sustav postaju slabi, a s njima slabi svjesnost i prana. U ovakvoj situaciji metoda suzdržavanja je jedan od najmoćnijih, a ponekad i najeksplozivnijih metoda buđenja.

Manifestacije primjenom tapasa mogu biti izuzetno jake i aspirant se u početku mora suočiti s nižim instinktima. On prolazi kroz mnoga iskušenja i suočava se s napadima tamastičnih i mračnih sila. Sve zle i negativne samskare ili karme mnogih inkarnacija izlaze na površinu. Ponekad se javlja vrlo veliki strah ili snažna vezanost za svijet. Neki smršave ili se čak razbole.

Tapas je vrlo moćna metoda buđenja koju ne može svatko podnijeti a na putu samoostvarenja tapas je važna vrlina. Smisao te riječi je i strogost, izdržljivost, istrajnost ili pokora. Ta vrlina je i sposobnost u duhu  discipline žrtvovanja, askeza. Smisao tapasa je i usredotočenost, napor onoga tko „sagorijeva”.

Tapas, kao unutrašnja strogost, striktan je stav i dosljednost u pogledu raznih životnih situacija. To znači da smo sposobni odbaciti, svjesno i smireno, sve ono što bi moglo biti destruktivno za naše psiho-fizičko zdravlje, npr. alkohol, cigarete, droge, neke vrste hrane, loša društva, vezanosti i misli, želje i ponašanje koji nisu zasnovani na viziji Realnosti, i koji tako ometaju naš duhovni razvoj.

Sandra Petra Pintarić

 

 

www.yogazagreb.com